Tuplarattaiden esittely: Phil&Teds Navigator

Meillä on siis kaksi lasta, Aa täytti juuri kaksi vuotta ja Oo täyttää itseasiassa huomenna yhden vuoden. Kun Aa syntyi, ihastuin perinteisen näköisiin, vahvoihin ja jykeviin Emmaljungiin ja päädyimmekin ostamaan sitten ne kaikista perinteisimmät Emmaljungat eli Edge Duo Combit. Kun raskaus toisesta lapsesta varmistui, aloin etsimään tuplarattaita, jotka veisivät vähän tilaa autossa ja joissa istumapaikat olisivat peräkkäin, sillä vierekkäiset istumapaikat tekevät rattaista tosi leveät ja kauppojen kassajonoissa saattaa tehdä tiukkaa. Meidän lapsilla ikäeroakin on vain 1v 2kk, joten ajattelin, että lasten välillä saattaisi tulla toistensa härnäämistä puolin ja toisin, joten senkin takia perättäiset istuimet olivat mulle selvä valinta.

Kaksi vaihtoehtoa päätyivät finaaliin, Britaxin B-Dualit ja Phil&Tedsin Navigatorit. Koska Britaxin B-Dualeissa oli tosi pienet etupyörät, varmistui voittajasuosikiksi Navigatorit, sillä mulla oli sellanen tunne, että talven loskakeleissä B-Dualin pienet kääntyvät etupyörät eivät toimisi tarpeeksi hyvin. Phil&Tedsien Navigatoreissa on kolme isoa pyörää ja toistaiseksi olen ollut tähän ratasvalintaan tyytyväinen.

Rattaat ovat kevyet työntää ja renkaat rullaavat hyvin. Rattaat on suunniteltu niin, että isompi lapsi tulee istumaan päälle ja pienempi alle. Meillä Aa on ottanut jostain syystä lempparipaikakseen alaistuimen ja 90 cm pitkänä hän mahtuu alaistuimeen ainakin vielä ihan hyvin. Meidän lapset ovat melkein saman painoiset, joten sen puolesta ei ole väliä, kumpi istuu alapuolella ja kumpi yläpuolella. Mikäli alas laitetaan huomattavasti painavampi lapsi, taitaa vaarana olla, että rattaat keikkaavat taaksepäin. Alaistuimessa on myös painorajoitus 15 kiloon asti. Rattaiden kiikkeryydestä on myös keskusteltu jonkun verran. Oman kokemukseni mukaan rattaat ovat tukevat, toki jos yhdellä renkaalla joutuu tasapainottelemaan, niin saa käyttää hieman tarkkuutta. Käytän jonkin verran pk-seudun julkista liikennettä ja rattaat toimivat hyvin myös bussissa. Rattaat ovat leveyssuunnassa kapeat, joten ne eivät tuplina vie tuplatilaa, kuten osa vierekkäin istuttavista rattaista vievät. Olen joskus huomannut, että kaikkiin busseihin ei mahdu kahdet vierekkäin istuttavat tuplarattaat vierekkäin, joten ainakaan näillä meidän rattailla ei ole sitä ongelmaa.

Vaikka Phil&Tedsin Navigatorit ovat meillä pääsääntöisesti käytössä tuplarattaina, ne toimivat hyvin myös ykkösrattaina. Rattaat ovat mielestäni kevyet työntää ja ne kulkevat hyvin. Etupyörän saa haluttaessaan lukittua, mutta itse käytän sitä mielelläni vapaana, jolloin rattaiden ohjailu on helpompaa.


Tässä rattaat ovat ykkösrattaina, sisaristuinta ei ole kiinnitetty.

Ykkösrattaat (sisaristuin ei ole käytössä), selkänojan saa laskettua myös makuuasentoon.

Tuplarattaat, sisaristuin kiinnitetty ja sisaristuimen selkänoja yläasennossa.

Sisaristuimen selkänoja ala-asennossa, jolloin alhaalla istuva saa esimerkiksi vähän levättyä.

Päällä istuvan lapsen kuomua saa säädettyä ja se peittää hyvin häikäisevän auringon paisteen.

Tältä rattaat näyttävät, kun päällä istuvan kuomu on käännetty taka-asentoon. Alapuolella olevassa sisaristuimessa on myös kevyt kuomu, jonka saa neppareilla kiinni.

Kuomun saa vedettyä myös suoraan eteen, toimii hyvin myös näköesteenä juuri nukahtavalle lapselle, jolloin ympärillä olevien ärsykkeiden määrää saa vähennettyä.

Kuva suoraan edestä, kun kuomu on vedetty kokonaan eteen.

Meidän lisävarusteet: Britaxin teline, johon mahtuu pari juomapulloa ja muuta tilpehööriä sekä "The mommy hook", johon saa vaikka kauppakassit roikkumaan (katso tästä esimerkkikuva mun Instagram-tililtä *KLIK*!)

Toimivat ja turvalliset vyönsoljet, joita lapsi ei saa avattua. Olkahihnoja pystyy säätämään nopeasti pikasäätimistä löysemmälle ja kireämmälle.

Kääntyvä työntöaisa helpottaa etenkin meidän perheessä, kun pituuseroa työntäjillä on 20 cm.

Toinen kuva säädettävästä työntöaisasta

Alakori on tilava ja pienet kauppaostokset mahtuvat sinne hyvin.

Kuomussa on vielä melko tilavat sivutaskut, joihin ainakin meillä työnnetään useimmiten pipot ja hanskat bussiin noustessa.

Tuplarattaat kasattuna, veivät vähemmän tilaa kuin Emmaljungan Edge ykkösrattaat.

Kolme reissua reissannut Phil&Tedsin Universal Travel Bag. Rattaat kannattaa asetella näihin niin, ettei yhtään teräviä kulmia pääse hinkkaamaan kangasta. Meidän ekalla reissulla oltiin laitettu rattaat ilmeisesti jotenkin huonosti ja tähän suojapussiin oli palanut reikä. Saatiin lentoyhtiöltä uusi pussi.

Kuvista puuttuu vielä muutama lisävaruste, joita meillä ei ole täällä Jenkkilän matkalla mukana. Tuplahyttyssuoja, tuplasadesuoja ja Cocoon-kantokassi ovat kotona. Cocoon-kantokassia valittaessa kannattaa ehdottomasti ottaa pienempi, sillä XL-kokoinen ei mahdu rattaisiin, jos niitä käytetään tuplina. Cocoon-kantokassin käyttökokemukset ovat mulla ihan positiiviset, meillä käyttöikä oli sille syntymästä noin viiden kuukauden ikäiseksi asti.


Nyt Navigatoreistahan on tullut uudempi versio "Navigator V2", jossa on uutuutena ainakin autostop-ominaisuus eli rattaat pysähtyvät automaattisesti, kun rattaista päästää irti. Onko kellään käyttökokemuksia tästä uudemmasta Navigatorin mallista ja mitä mieltä olette olleet juuri tuosta autostopista?



4 kommenttia

  1. Hei, mielessä on navigatorit ja mietin että kuinka näppärästi tuo eri kokonaisuuksien vaihto onnistuu? On tarkoitus käyttää kaikissa mahdollisissa variaatioissa ja nopeestikin joutuis muokkailla. Kaupassa meinas et on hankalaa kun kankaita pitää irrotella, mitä mieltä itse olet?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen varmaan jo niin tottunut näihin rattaisiin, ovat meillä käytössä jo kolmatta vuotta. Mun mielestä ei kyllä ole hankalat, eihän tässä kankaita juuri tarvitse irrotella? Tuolla selän takana on isot klipsit, mitkä vain avataan, jolloin yläistuimen saa makuuasentoon. Mun mielestä erittäin helpot ja näppärät käyttää, meillä eri variaatioiden muuttaminen onnistunut helposti :)

      Poista
  2. Tarkoitan et istuimen pois otto ja esim vaunukopan kiinnilaitto, tai yksilörattaista tupliksi tekeminen. Tai sitten laittaakin kaukalo sinne alas kiinni.. jne :) Jos ymmärsit mitä tarkoitin :) Kysyin ehkä epäselvästi, jos ymmärsit niin kiva kuulla et on ihan näppärät! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, nuo mainitsemasi ovat kyllä tosi nopeita tehdä eivätkä oo mitenkään hankalia! :) Pystyy siis ihan kylillä ja liikenteessä helposti muokkailemaan rattaita mieluisaksi kokonaisuudeksi. Meillä lapset nyt 2- ja 3-vuotiaita ja on ollut käytössä nuorimmaisen vauva-ajasta asti. Voin kyllä suositella Navigatoreita, nythän niistä on varmaan tullut jo uusia malleja. :)

      Poista